2011-09-18

Klibbiga dansgolv, quiz och vitkål räcker inte.

Jag tänker nästan alltid att jag gör så himla lite. Nästan varje kväll sitter jag på sängkanten och tänker nu har jag gjort sådär lite igen. Jag har till exempel ständigt en känsla av att jag gör för lite grejer under mina 8 jobbtimmar. Och det känns som att tiden efter jobbet bara försvinner, utan särskilt innehåll.

Det ger mig jättedåligt samvete. Jag kan jämföra min produktivitet på jobbet med bagare, reklamare, dagispersonal och psykologer. Räkna ut det genomsnittliga antalet insatser per minut och slå ut dessa minuter över mina egna arbetsdagar.

Nu sitter jag här och tänker tillbaka på helgen med känslan av att jag inte fick någonting gjort.

Men egentligen har jag varit på två fester. På den första tävlade jag i ett assvårt musikquiz, pratade med fina människor jag sällan träffar och åkte nattbuss bland vinspyor. Jag har också varit på två panelsamtal, ätit salt pizza, cyklat kors och tvärs över ett kallt och soligt Söder, tittat på dans-VM på TV, varit på crepesrestaurang och gått på en fest till. Löst ett quiz till (om politik den här gången). Testat danceoke, kollat på ett hiphopband och dansat samba på klibbigt klubbgolv. Bytt outfit och sminkat om mig fyra gånger. Hållt ett sex timmar långt jobbmöte, lunchat på vegetariska matcafét, yogat och rivit vitkål. Plöjt två avsnitt av en gammal favoritserie. Pratat med pappa i telefon i en timme. Städat, räddat min jobbdator från kaffedrunkningsdöden och tryckt i mig femton plommon.

Jag hör ju själv hur jag låter. Hade blivit jättestressad om jag någonsin jämförde mig själv med någon som presterade såna helger. Ändå kan jag inte låta bli att skriva om det här på bloggen.

Egenvärdet - idealbilden 0-1

2 kommentarer:

Fatima sa...

Men det är väl det där jämförandet igen som sticker fram sin fula nuna. Det är väl så att vi berättar/bloggar om det vi gör och läser och hör om allt andra gör och så tror vi att det är så hela tiden. För hur ofta bloggar/berättar man om att det som inte händer. Man kommer liksom inte riktigt på tanken. Men alla dagar jag inte berättar om händer inte. Typ. Gud va jag trasslade in mig här. Jag måste sova. Godnatt.

Josefin sa...

Vad skönt att du är tillbaka :)