2011-06-17

För Filip och Fredrik är jag bara luft.

Jag förstår inte hur folk orkar störa sig. 

Så sade en kompis till mig när alla var sura på hur Filip och Fredrik valde att sköta sitt uppdrag som kommentatorer av Oscarsgalan. Som vanligt nämnde de bara männen i rutan. Skådespelerskorna var liksom osynliga.

Men orka störa sig på det. Det är ju bara att skita i att titta. Och dessutom; varför dela upp i kvinnor och män? Så himla tradigt att hålla på så. Eller?

Tyvärr sitter det djupare än en vulkankrater. I mig och i alla andra som gång på gång bara inte syns. Inte blir kommenterade, citerade eller ens skrattade åt. Som typ inte verkar finnas alls.

För det börjar redan i historieböckerna. De handlar ju mest av allt om kungar och krig. Alltså män. Förr ägnade sig kvinnor mest åt hushållet och det är inte direkt hett historieboksstoff. Hur skulle det se ut med en ullkardande tolvbarnsmor på omslaget i stället för en tapper soldat?

Det finns alltid förklaringar.

Till att den enda sporten media rapporterar om utförs av män. Till att män håller i alla de största underhållningsprogrammen, med ett husband bakom sig bestående av män. Till att toppolitikerna alltid på ett magiskt sätt lyckas vara män. Till att det bara är män som kallas för ikoner, profiler, mästare och nationalskalder. Till att festivaler, radiokanaler, konferenser, bolagsstyrelser och dj-bås nästan uteslutande domineras av män.

Och jag ba: hur kan folk undgå att se ett mönster? Alla ni som kan utföra avancerade tekniska formler, hur kan ni samtidigt avfärda klockren ojämställdhet med att det bara blev så. Orka bry sig. Eller: det var inga tjejer som ville.

Det är enbart därför jag har slutat skratta åt mitt favoritprogram Nittileaks. Jag blev gravallvarlig lagom till programmet om 1997. TVÅ kvinnor kom programledarna ihåg från det året. Den ena för att hon hade cameltoe på ett tidningsomslag. Den andra för att hon dog (Lady Diana). Manliga artister tolkade årets paradlåtar, i soffan satt manliga profiler som raljerade över män i gamla tv-program.

Det var ju roligt, det de sade. I början av serien skrattade jag med. Boxade i luften, ropade höhöhö och slog mig på knäna. Sen blev jag tyst. För faktum är att jag inte ÄR MED DEM. Jag finns inte.

Kanske är det därför jag aldrig haft en tanke på att leda Allsång på Skansen, forska om cancer eller bli partiledare. Det har helt enkelt inte känts som att det är något för mig. Resan är för lång. Och jag har aldrig förväntats ta den platsen.

Jag vill förändra. Jag vill våga ställa mig upp och dra ett skämt som jag är lite osäker på om det kommer gå hem - och veta att folk hjälper mig på traven genom att skratta broderligt. Jag vill hålla politiska tal med myndig stämma utan att riskera att det enda som återges är min frisyr. Ringa castingen för ett kriminalserie och säga jag kan vara den du söker utan att få svaret men det här är ingen SÅN film. Det är en traditionell polisrulle.

All min respekt till er som orkar kämpa i den motvinden. Ingen vill förändra mönstret mer än jag. Men som alltid är det bara dem som har makten som kan förändra, i grunden. Alltså dem som äger 98 procent av jordens tillgångar, står för 90 procent av allt våld och sitter på nästan alla maktposter, världen över. Som bara fortsätter klappa varandras ryggar, hjälpa varandra uppåt och flina nedlåtande åt oss som blir ledsna över en så trivial sak som Oscarsgalan.

Det är helt enkelt så jävla trögt när hälften av befolkningen inte verkar bry sig. Och hälften bara inte syns.

35 kommentarer:

Ann sa...

Och alla tjejer de tagit in har nästan bara fått sitta som "andragäst" och fått gå efter en liten stund i programmet. Jag twittrade om det och fwikingsson svarade surt att Camilla Henemark VISST TOG PLATS. Jag hade skrivit att de vände sig mest till mannen som då var gäst i programmet, vilket de gjorde. Camilla Henemark TOG plats. Hon fick inte platsen, eller frågorna från dessa båda herrar som jag trots allt beundrat (och fortfarande beundrar). Men på något sätt verkar det som att just DOM kan stå över det där med rättvis könsfördelning. DOM behöver inte bry sig, det är ju HISTORIERNA som är viktiga. Och roliga historier kan inte berättas av kvinnor. Men jag hejar på Sofia Wistam, Gry Forsell, Camilla Henemark och dom andra som trots allt lyste upp rutan med sina personligheter.

Marie Larsson sa...

Så himla bra Frida! Detta är krönikematerial ju. Hoppas du skickar vidare texten så den sprids. Bästa du! (jag håller med om allt)

Frida Gro sa...

A: Ja det har hela tiden varit några snubbar som fått sitta mer och kommentera hela programmet. Och så kommer det in en tjej som får säga några ord och POFF är borta igen. Du har helt rätt, hur gärna man vill och försöker ta plats krävs det också att någon ger den.

M: Tack kära du! Ska kolla möjligheterna...

Anonym sa...

Mitt i prick. OCH engagerande.
Tack för det.

Kampen fortsätter.
/m

Anonym sa...

Grymma, grymma Frida! Du är bäst! Jag står vid din sida! peppkramar Lisa

Anonym sa...

JAA, sprid vidare!! Behövs verkligen att fler läser för att inse vad vi hela tiden matas med!
Tack!

Stina sa...

Bravo! Heja! Väl skrivet!!

Men så är det tyvärr överallt. Även bland ens nära. När männen är vana att ta över, synas och avbryta. Hur många diskussioner har jag inte haft med pojkvännen, min pappa och mina killkompisar...
"Ojdå, tänkte inte på det, brukar jag få till svar..."

Anonym sa...

Jamen F&F är ju speciella. Titta vad Alex Schulman vräkte ur sig på Nittileaks till F&Fs stora förtjusning:
http://youtu.be/tdfQQ2BtGlw

Fatima sa...

Det här är så bra skrivet att jag inte knappt vet vad jag ska skriva. Jag tänker på och blir arg över att det är såhär ungefär hela tiden. Ibland känns det hopplöst ibland vill jag kämpa. Själv tänker jag ju mycket på det där med etnicitet också och känner ibland att som kvinna och dessutom svart är man så osynlig att det inte är nån idé. Detta fortsätter som spännande disskusion i en soffa nära dig. Varmaste kramen

Fridolina sa...

Du har (tyvärr) så rätt!!!

Anonym sa...

Du har rätt. Män älskar att dö i krig av tvång, män trånar efter att sjunka med titanic medans kvinnorna räddas, män drömmer om att vara delaktiga och vara de som får slagen från våldet. Jo, män älskar att ta självmord. Män beundrar när deras fruar får full vårdnad över deras barn. Jo, att vara man är det bästa som finns.

Jag ber dej, kära Frida, att sluta tänka "män" som nånting statiskt. Vi är alla olika, vi är alla lika. Jag inser hur accepterat det är med den nya köns-rasismen, men prova att vända på allt du sa, byt ut det med "kvinna" istället för "man", och du inser snabbt hur trångsynt det låter.

Frida Gro sa...

Jag har aldrig någonsin påstått att vara man är det bästa som finns. Eller att någonting är statiskt.

Tvärtom. Jag vill ändra alla obalanserna, tror verkligen att det går. Men det förutsätter att folk VILL. Att fler tycker att det är viktigt. Du verkar väldigt frustrerad. Vad gör du för att förändra strukturerna som uppenbarligen drabbar både kvinnor och män? Låt oss släppa Titanic och prata om hur det ser ut idag? Förändra det!

Könsrasism är ett intressant ord. Jag tycker dock att jag inte använder mig av någon form av rasism när jag konstaterar att män helt dominerar så många arenor i världen. Det, om något, är könsrasism.

Den som inte ser det är blind.

Paula sa...

Dessutom dog Diana 1997.

den elaka bloggaren sa...

jag håller helt med dig om att det är som du beskriver. men sen förstår jag inte lösningen:

"Men som alltid är det bara dem som har makten som kan förändra, i grunden."

så lämnar du ändå över ansvaret att göra nåt åt saken i männens - av alla mänskors - händer?

är det inte lite symptomatiskt för själva det fenomen du beskriver (så att du själv tillslut gör dig till medbrottsling).

är det inte så, att om nån nånsin ska kunna ändra det här, så måst det vara kvinnorna, för det är ju de som har motivet. männen sitter ju tryggt i sin båt redan som det är?

Frida Gro sa...

Jag förstår vad du menar men tyvärr funkar det inte riktigt så.

Det finns ju tyvärr makthierkier överallt. För att förändra krävs det alltid att de som sitter på makten ser problemet och gör en insats.

För att minoriteter ska integreras krävs det att majoritetsbefolkningen anstränger sig. För att funktionsnedsatta ska få tillgång till ett tillgängligt samhälle krävs det att även vi som kan gå, se osv. ser de behoven och jobbar för dem. För att fattiga ska får mer pengar krävs det att rika delar med sig.

Såklart att alla sitter på en makt, en kraft. Alla kan vi påverka om vi anstränger oss, oavsett kön, etnicitet, sexualitet, funktionsförmåga osv. Men i för att ändra en struktur i grunden krävs det att makthavarna vill det.

Kort sagt: det krävs inte bara att kvinnor tar mer plats, utan att män ger den platsen.

lla måste kämpa! Annars kommer vi ingen vart i vår båt.

Anonym sa...

Mycket bra skrivet.

Bakpappa sa...

Jag såg en del av Nittileaks. Hu vad det var mansdominerat. Den intressanta frågan är ju om jag hade reagerat på det om du inte påpekat det...

Bakpappa sa...

Ögnade först nu igenom alla kommentarerna.

Jag är nog lite inne på den elakas linje. Du har i.o.f.s. rätt de som har makt är de som måste ändra på det, det är lättare för dem som har makt. Däremot tror jag inte de som har makt en dag kommer att vakna och tycka de har fel. De måste få en impuls till det. Dessutom tror jag inte alls kvinnor (och män) som kollektiv är maktlösa när det t.ex. gäller TV.

den elaka bloggaren sa...

jo, lite som bakpappa ovan tänker ock jag: alltså att motivet saknas - om männen håller 90% av maktpositionerna och 90% av egendomen, då har de ju sitt på det torra. varför skulle de känna sig motiverade att ändra på det, att s.a.s. integrera minoriteten, eller dela med åt de fattiga.

för att männen ska göra det, måste det finnas nåt motiv som är större än den fördel som det innebär att vara i den säkra maktposition som de nu är. och jag vet inte vad det motivet kunde vara (makt är otroligt åtråvärt för mänskor).

därför tror jag att, även om det vore fint om männen kunde hjälpa till, att kvinnorna måste göra det smutsiga jobbet själva. de rika började ju faktiskt dela med sig åt de fattiga först när de fattiga hotade med blodig revolution (och också genomförde sådan i vissa länder).

Frida Gro sa...

Ni har absolut rätt, båda två. Mitt inlägg är någon slags fåfäng vädjan om att maktfolket ska vakna men sånt händer sällan. Tills vidare gör jag smutsjobbet och är frustrerad.

Men glad över att kunna väcka nya reaktioner som tex. hos bakpappan! Alltid något.

Jag tror inte att vi är kollektivt maktlösa, några av oss. Men jag är trött på att de osynliga alltid förväntas dra det tyngsta lasset i kampen mot en förändring.

Anonym sa...

Är det inte så att ett program som fokuserar på mediahändelser 1990-talet också per automatik speglar könsfördelningen som rådde i den branschen då? Vilka kvinnor hade du haft med från de respektive åren? Vilka i studion? Vilka 1997? Vore intressant att se ditt urval. Håller med om din text helt och hållet för övrigt, men vet inte om just Nittileaks är ett lysande exempel.

Niklas Udd sa...

Klokt skrivet!

Jag brukar läsa bloggar som de jag tycker har himla fel skriver. Det gör att jag börjar mina dagar med att läsa vad Pär Ström och ett par sverigedemokrater har att säga, vilket inte är en speciellt bra start på dagen. Nu tänker jag försöka vända det och istället följa bloggar som jag tycker verkar vettiga. Det här får bli den första bloggen i den kategorin så nu är du tillagd. :)

Christer Karlsson sa...

Ännu en; Buhu vad det är synd om oss kvinnor som inte får vara med och att vi förväntas att faktiskt behöva prestera för att få vara med.

Du nämner inte att flest programledare är kvinnor (googla så blir du överraskad av sanningen)http://www.svd.se/kultur/fler-kvinnliga-programledare-i-svt_6094545.svd

Och det roliga är att den kvinnliga chefen som uttalar sig i artikeln kallar det jämställdhet när kvinnor är i majoritet. Men när män är i majoritet är det ojämställt. Feministisk logik i sitt esse och du gör dig till ett språkrör för denna dumhet!

Du nämner inte heller att feminismen förtrycker små pojkar så till den grad att de misslyckas i skolan för att sedan påstå att det är pojkarnas eget fel. I vilka andra sammanhang skyller man skulden på barn för vuxnas tillkortakommanden? Bara i feminismens namn. Och detta experiment på gossebarn förtiger du. Hade du gjort det om experimentet istället hade riktats mot flickor?

Och att män dör i förtid, har högre självmordsfrekvens, att bara män dör i arbetsplatsolyckor etc etc etc etc förtiger du. Istället gråter du ut över att ingen skrattar åt den kvinnliga artisten ( som sanolikt var kass). Man tar sig för pannan inför den feministiska retoriken.

Erik H. sa...

"Det är helt enkelt så jävla trögt när hälften av befolkningen inte verkar bry sig. Och hälften bara inte syns."

Som man bryr jag mig definitivt, men jag kan bara inte hålla med dig. Jag ser kvinnor överallt, på SVT och SR är de dessutom i tydlig dominans. Kanske ser/lyssnar vi på helt olika program men jag har bara oerhört svårt att hålla med dig om att kvinnor skulle vara åsidosatta, att sen bara fokusera på något enstaka program eller på Filip och Fredrik är orättvist, granskar man en person som den kvinnlige Cissi Wallin i Radio1 så är det inte mycket män som deltar där heller.

Frida Gro sa...

Anonym (om könsfördelningen): Visst är det så. Men fler än två borde de väl kunna hitta, tror du inte det?

Niklas: Kul att du hittat hit och tack för länken!

Christer Karlsson: Yes! Buhu buhu. Ja, det finns många kvinnliga programledare. Men i flera av de största, anrikaste underhållningsprogrammen är känsrollerna som gjutna.

Med tanke på att det finns en ojämställd struktur i samhället är det ju inte samma sak när kvinnor är i majoritet. I sitt majoritetskap är de fortfarande i minoritet. Precis som det inte är samma sak när en invandrare kallar en svensk för svenne som när en svensk kallar en invandrare för blatte. Ta på dig maktglasögonen så fattar du nog!

Du har helt rätt Christer. Känsmaktsordningen drabbar både kvinnor och män på ett mycket olyckligt sätt. Det kämpar jag för att ändra på, gör du?

Självklart går det aldrig att skylla på barn, det är strukturer det handlar om - som VI kan ändra på. Framför allt du.

Ett tips på vägen: www.machofabriken.se - äntligen satsas det på de stackars pojkarna som tvingas in i allt för snäva könsroller.

Erik: Precis. Svt och SR är väldigt bra på det där med genustänk. Ett hopp för framtiden. Cissi Wallins medverkan i Radio 1 fick dock föregås av ett krig från Rättviseförmedlingens Lina Thomsgårds sida. Innan dess var kanalen helt dominerad av män.

I övrigt hänvisar jag till mitt svar till Christer!

Frida Gro sa...

Vet inte varför jag konsekvent skrev kÄn i den senaste kommentaren. Jag menar ju såklart KÖN som ni förstår.

tommix sa...

"Till att den enda sporten media rapporterar om utförs av män"

Det enda som finns på TV är damtennis.

"Till att män håller i alla de största underhållningsprogrammen"

Agneta Sjödin har väl lett hundra underhållningsprogram.

"med ett husband bakom sig bestående av män"
På spåret hade väl en kvinnlig sångerska i husbandet och vem kan väl glömma kurt olssons damorkester.

"Till att toppolitikerna alltid på ett magiskt sätt lyckas vara män"

Gäsp! Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Åsa Romson, Maud Olofsson, i Finland har du Mari Kiviniemi, Anni Sinnenmäki, Päivi Räsänen, Jutta Urpilaninen, alla är eller har varit partiledare. Finland har en kvinnlig president, Island har en öppet lesbisk statsminister och Sverige har en kronprinsessa som ska bli regerande drottning, precis som Storbrittannien och Danmark nu har.

Din Mordor-mörka beskrivning av jämlikheten är lika dystopisk som den är felaktig. Jag skulle ha förstått ditt inlägg om du satt i en källare i Kabul och skrev detta iklädd en burka, men det gör du troligen inte. Naturligtvisk finns det fortfarande ojämlikhet i alla samhällen, men skandinavien är ett av de jämlikaste ställena du kan hitta.

Ann sa...

Oj, nu verkar det ha kommit in en hel hop förtryckta stackars män i slutet. "Du nämner inte heller att feminismen förtrycker små pojkar så till den grad att de misslyckas i skolan för att sedan påstå att det är pojkarnas eget fel." Vad är detta för experiment som Christer Karlsson pratar om? Jag måste helt ha missat detta, trodde att pojkarnas sjunkande betyg berodde på att de är stökigare i klassrummet och får sämre och sämre studievanor, enligt Christer då orsakat av feminister?

Och eftersom Kurt Olssons damorkester syntes i teve, under 90-talet, då även Agneta Sjödin lett många underhållningsprogram så borde vi inte klaga? Förresten så är vi inte förtryckta kvinnor i burka, så vi kan inte klaga i vilket fall. ÄLSKAR verkligen det argumentet!

Katja sa...

"Jag vill våga ställa mig upp och dra ett skämt som jag är lite osäker på om det kommer gå hem - och veta att folk hjälper mig på traven genom att skratta broderligt."

Åh, din text är så smärtsamt bra.

malin sa...

"Oj, nu verkar det ha kommit in en hel hop förtryckta stackars män i slutet". Varför genast förminska och förlöjliga? Är det inte härskarteknik så säg?

Sanny sa...

Frida vilket fantastiskt inlägg! Det du berör är fruktansvärt viktigt, och jag gillar att du använder det svenska språket med en "gråskala" i tanke så att säga. Pratar om ojämställdhet på ett sätt där det inte endast finns ett svar, en lösning.

Tycket det är tråkigt dock att många som kommenterar verkar tycka att pga av att man belyser var kvinnan inte får ta plats, är man blind för vart mannen i sitt läge inte kan det heller. Eller snarare, då bryr man sig inte. Men vi kan ju endast berätta för varandra vad vi ser och är med om. Vill vi ändra våra könsroller måste vi lyssna på varandra och försöka hjälpa till från var och ens egna håll.

Jag själv kan bara berätta om min vardag, när jag känner mig osedd eller För sedd. Men Frida som kan berätta om det i en större samhällig skala blir jag så tacksam för. Tack Frida! Vad glad jag är att det finns sådana som du som kämpar! Ibland vill jag bara lägga mig ner på marken och sprattla.

Anne: jag skrattade högt. ibland får man faktiskt bli arg också tycker jag.

Ursäkta att det blev så långt, framförallt när jag inte är så vältalig, men jag måste försöka börja någonstans tänker jag mig för att kunna föra en sådan här diskussion en dag på en någorlunda accepterat bra nivå. Och här var det så många vettiga, fina som skrev.

Carin Frysen sa...

HEJA FRIDA. Även Filip och Fredriks sommarprat från typ ett par år sedan kändes som ett slag i magen. För att det var hemskt och för att det ibland var roligt och för att den kombon är så smärtsamt effektiv för att legitimera sexism.

Frida Gro sa...

Tommix: Damtennis, what? Burka, what? Vilken värld lever du i?

Det är faktiskt svårt att svara på din kommentar utan att raljera. Jag får hänvisa till mina tidigare svar.

Men om jag gör som du, en lista då: Barack Obama, Kungen, Fredrik Reinfeldt, Göran Persson, Ingvar Carlsson, Carl Bildt, Måns Zelmerlöv, Robert Gustavsson, Fredrik Lindström, Peter Wahlbäck, Bamse, Fantomen, Zorro, Barbapappa, Åsa-Nisse, Kalle Anka, Björnes magasin, Elvis Presley, Peter Settman, Hasse Aro, Robert Aschberg, Arne Weise.

Ja, just inom politiken är det som jämnast könsfördelning, det har du rätt i. Det ska vi vara stolta över - även om det inte räcker särskilt långt. Vi har till exempel ännu aldrig varit särskilt nära att få tex. en kvinnlig statsminister eller finansminister och själva politiken gynnar fortfarande män mer.

Det är inte mordor. Men det är en olycklig struktur.

Ann: Ja, suck. Tror jag ska börja använda Burka-argumentet ett tag och se hur det biter. Tyst på dig Per Ström, du har faktiskt inte burka, osv.

Katja: Tack för de orden!

Malin: Jo, lite. Men det är grymt lockande att ta till deras tekniker i en totalt poänglös argumentation. Förlöjliga just för att det är så himla löjligt.

Sanny: Tack! Ja det är så svårt att prata om hur man själv drabbas av ojämställdhet utan att andra ba: men vi då? - och verkar tro att det är ett battle det handlar om. Könsmaktsordningen drabbar oss alla, på olika sätt. Men av någon anledning är det mest kvinnor som kämpar för att ändra den. Kanske för att vi, trots allt, drabbas mest påtagligt.

Carin: Ja, det gör lite ont att skratta ibland.

ksth sa...

Intressant inlägg och nästan intressantare diskussion i kommentarsfältet. Du trycker uppenbarligen på en öm punkt.

En liten faktagrej bara: vi har haft en kvinnlig finansminister, Ann Wibble (FP), i den borgerliga regeringen 1991-94. Den första kvinnliga partiledaren i Sverige var för övrigt Karin Söder, i Centern, samma parti för övrigt som den förste öppet homosexuelle ministern, Andreas Carlgren.

Erik sa...

frida,

jag slutade läsa kommentarerna när jag kom till "fåfäng vädjan" -

det här är ingen fåfäng vädjan från en enskild kvinna. det här är ett seriöst, rättframt och helt och hållet rättfärdigt krav från halva befolkningen, inte bara i sverige. det är ett krav från våra mammor, systrar, flickvänner, hustrur. våra dagisfröknar, sjuksköterskor, högstadielärare och en och annan cancerforskare.

det är tråkigt och ett tecken på okunskap att påstå att det inte finns några incitament till förändring. forskning visar att samhället tjänar inte bara socialt utan även ekonomiskt på jämställdhet mellan könen. och vi bor alla i ett och samma samhälle, vi drar alla nytta av systemet på ett eller annat sätt.

män. det skulle bli så mycket bättre för oss (också) om vi kunde sluta prata och börja lyssna.