2011-06-30

Sju saker jag gillar hemma hos mig - del 2

Allt är väldigt stilrent och vitt och stålborstat hemma hos oss. Till min förtvivlan och Chrilles glädje - han är galen i inredning och design. Kan nörda in på saker som hur ljuset faller eller vilken stolsrygg man ser först när man kommer in i ett rum.

Därför är jag extra lycklig över att dessa saker har hedersplatser i mitt hem:


Bröllopsgubbarna


När vi skulle gifta oss gick Chrille till en leksaksaffär och köpte lera. Sedan satt han en kväll och knådade fram det här fantastiska dansparet, som alltså ska föreställa oss dansandes Lindy hop. Jag är galen i den flygande slipsen, den pointade foten och "min" stora klänningsrumpa. Dansparet toppade vår bröllopstårta och blev nog mer fotat än några andra tårtfigurer någonsin. Nu står de i en glasbubbla i vår bokhylla.

Bäbishyllan


Hyllan över gubbarna har jag lyckats behålla den konstiga bäbisen jag berättade om i ett annat inlägg. Där står också en bild på oss och en burk full med lappar. Burken fick jag på min möhippa och den är full av kärleksfulla hälsningar från mina vänner. Meningen är att jag ska plocka upp en lapp varje gång jag behöver pepp. Jag behöver dock inte plocka upp några lappar längre. Kan precis alla utantill och minns känslan av att hålla vart och ett av dem i handen. Alla handstilar, blyertshjärtan och vikta spiralblockspapper. Det räcker med att titta på burken för att jag ska bli starkare i ryggen, varmare i magen och blötare i ögonen. Vänskap kan verkligen vara en starkare kraft än eld och vatten. Såhär såg jag ut när jag fick burken.


Mina flickböcker


Mitt i bokhyllan står en bunt flickböcker. Den äldsta från 1912 och den nyaste från 2003. För ett par år sedan började jag samla på böcker och tidningar som tydligt riktar sig till unga kvinnor. Nu står fem nummer av sjuttiotalstidningen "Ung och kär" sida vid sida med ett helt band om hushållslära från 40-talet, godbitar ur tvillingserien och tummade hästböcker.

Fantastiska skildringar av vilda tjejer som tuktas av ståtliga män, instruktioner om hur en kvinna bör le för att inte skapa onödigt mycket rynkor och vilken hand en anständig husmor serverar soppa med. Någon gång ska jag visa er smakprov ur böckerna. Men först ska jag försöka utöka samlingen på sommarens loppisar.

1 kommentar:

Kulturkoftan sa...

Åh flickbokssamling. Den bästa av samlingar!