2011-01-06

Mitt 2010

Läste Fatimas fina årsresumé och kunde inte motstå att göra en själv. Kanske är det roligare för mig än för er. Men aja, here it goes.

Gjorde du något 2010 som du aldrig gjort förut?

Jag dansade street för första gången, blev förtjust och hittade min favoritstil i afrostreet. Jag var i USA. Sade upp mig från ett fast jobb, utan att veta om jag hade ett annat att gå till. Bar varma vinterkläder och kängor med sula. Åt oxfilé och gillade det inte alls. Och så jobbade jag som webbredaktör för första gången i mitt liv. Åkte till Koster och blev handlöst förälskad i hela ön. Andra saker jag gjorde för första gången var att rösta på Fi, köpa i-phone, blogga o-anonymt och klippa håret kort.


Höll du några av dina nyårslöften?

Minns inte om jag hade några.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja! Erica fick äntligen träffa sin son och min svägerska fick en liten tjej.

Dog någon som stod dig nära?

Nej. Guskelov. Död är mitt värsta.

Vilka länder besökte du 2010?

Danmark, USA och Holland.


 Är det något du saknade år 2010 som du vill ha 2011?

Mer lust. Kreativitet. Den flödade i början av året men sinade i slutet. Mer tid med vänner och familj som bor långt borta. Mer god mat. En färgglad matta, köksvåg och nya vita sneakers. Och lite peace of mind.

Vilka datum från 2010 kommer du alltid att minnas?


8 mars. Efter månader av dygnetrunt-slit lanserades sidan jag kämpat så med att över huvud taget få jobba med. Kända, grymma personer ställde upp med texter, tonårsbilder och reklamröster. Besökarna vällde in och media fick upp ögonen för både sidan och tjejjoursrörelsen i stort. Har aldrig känt känslan av seger som jag gjorde då.

14 maj. Vi landade i New york och blev kära redan i taxin från flygplatsen. Första kvällen satt vi på en restaurang på Colombus avenue, helt förstörda av trötthet och åt waldorfsallad. Fumlade med dricks och stirrade på stimmet omkring oss som vore vi två grottmän som äntligen kommit ut i ljuset. Den stunden glömmer jag aldrig för den var början på något stort. Det hände något med mig och oss där. Har skrivit om det här. Vi var helt oförberedda på att vi skulle gilla staden så mycket. Nu kan vi knappt vänta på att få åka tillbaka.


18 juni. Vi bestämde oss för att köpa lägenheten jag dissat i en månad. Bara för att den visade sig ha så härlig utsikt från köksfönstret. Och för att vi mådde märkbart extrabra när vi klev in i hallen. Vi gick på den berömda magkänslan. Ett lite galet val skulle det visa sig. Men fint.

17 december. Fick ett telefonsamtal med en muntlig julklapp. Jag skulle inte vara arbetslös efter nyår. Jag skulle bli fast anställd på jobbet som är så roligt att jag knappt tror på att det är ett jobb.

Vad var din största framgång 2010?

Kommer inte på så många fler framgångar än dem jag just skrev. Kanske att jag kom igång med bloggen på allvar och hittade en form och en nivå som jag gillar. Och att så många hittat hit. Det känns grymt!

Största misstaget?

Jag vägrar att se det som ett misstag, men lägenhetsköpet slutade i lite olika fiaskon. Sovrummet låg intill hissrummet och en jättemotor som säljaren lovade var tyst som en mus. Det var den inte.

Den högg och slog och mullrade så högt att vi låg sömnlösa med öronproppar och tvingades flytta sovrummet i en hast. Samtidigt upptäckte vi att det regnade in genom fönstren och att bara hälften av elementen funkade. Ventilationen var också paj så varje gång vi kom hem var luften instängd och stank jumpasal.


 Vi trodde att vi köpte en nyrenoverad ”färdig” lägenhet men ett halvår senare bor vi fortfarande på en byggarbetsplats. Hissrummet är ljudisolerat, sovrummet flyttat och fönstren temporärt tätade. Men i skrivandets stund är det 17 grader inomhus och vi väntar bara på att snön ska smälta och rinna in på vardagsrumsgolvet.

Som grädde på moset måste föreningen lägga åtskilliga miljoner på en akutreparation av gården så vår avgift kommer att höjas rejält.

Men jag gillar lägenheten ändå. Känner mig priviligierad som bor här. Och tänker att det var tur att det var just vi som köpte den och inte en kolikbarnsfamilj med tummen mitt i handen.

Har du varit sjuk eller skadat dig?

Nej. Har äntligen sluppit mina slitsamma urinvägsinfektioner och cystor. Har varit friskare än på många år. Antagligen för att jag har ett jobb som inte stressar ihjäl mig.

Bästa köpet?

Mina stora kängor. Lägenheten ändå. Jag gillar den så.

Vad spenderade du mest pengar på?

Lägenheten. Renoveringen som blev nödvändig. Danskurserna. Skönhetshetsen jag drabbades av i början av maj. Och resorna till New york och Amsterdam.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Chrille, som sprutat mer kärlek än någonsin. Mina fina vänner.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Gladare. Och lite ledsnare.

Vad önskar du att du hade gjort mer?

Tränat. Åkt till Västerås. Badat.

Hur tillbringade du julen?

Hemma hos oss med Chrille under armen. Lagade vidunderlig mat, badade i julklappar och maratonkollade på Mad men.

Blev du kär under 2010?

Jag blev kär i några gamla vänner. Ni vet när man plötsligt hamnar i en ny fas, kommer varandra lite närmre och ler brett bara av att tänka på snack man just haft, utflykter man gjort.

Min kärlek till Chrille har också djupnat. Vi har haft några slitsamma månader men det hände något med oss i New york och under hösten. Jag är ganska fascinerad av det.


Favoritprogram på TV?

Mad men, men den plöjde jag på box. Top model som vanligt. Glada hudik.

Största musikaliska upptäckten?

Många, tack vare spotify i mobilen! Till exempel Alicia Keyes, Tallest man on earth, Daniel Adams-Ray, Aloe Blacc, Kite, Eliza Doolittle, Amadou & Mariam, Supergruppen, JJ och Angus & Julia Stone.

Något du önskade dig och fick?

En större lägenhet. Bra och utvecklande dansklasser. En bikerjacka i fejkskinn.

Något du önskade dig men inte fick?

Ett färdigt hem. Blonda slingor. Eller honungshår för den delen. Och en ny städgrej.


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

En varmare sommar. Lyckades hela tiden pricka in den delen av Sverige där det var kallast. Den där värmeböljan såg jag inte röken av. I stället låg jag och tryckte under dubbla täcken i vår lilla stuga och undrade var juli tog vägen.

Vad fick dig att må bra?

Mitt jobb, dansen, Chrille, mina kompisar, stunderna med familjen.

Vem saknade du?

Saknar alltid min farmor så det värker. Träffade också min pappa onödigt sällan så honom saknade jag också periodvis. Saknade vänner som bor i Göteborg. Dessutom saknade jag släktingar som dött tidigare. Ibland saknade jag vänner trots att vi sågs ganska ofta.

De bästa nya människorna du träffade?

Träffade inte särskilt många nya. Hmm.

Mest stolt över?

Mitt jobb.

Mamma som gör underverk på sitt nya jobb på socialhögskolan. Som inte tvekar när någon behöver hennes stöd. Som fyllde 60 och är muskulösare än någon annan jag känner. Som går ut och dansar ensam om hon känner för att dansa.

Och mina vänner som kämpar på sina håll och ofta gör mig mållös och sprängstolt. Ingen nämnd och ingen glömd.

Högsta önskan just nu? 


Att jag ska hitta ny kraft och inspiration inför vårens projekt. Att jag ska bli ännu lite tryggare i mina relationer. Det krävs så lite för att jag ska bli osäker och ifrågasätta min plats, mitt värde.

Att jag ska komma igång med romanen igen och få en hel vecka med pappa och farmor i sommar på hans sommarställe, precis som jag har haft två somrar i rad. Det är mitt bästa.

 How sweet it is

Inga kommentarer: