2010-10-24

Fråga 8-10: reportage, julefröjd och bebisar av papp.

Vilken intervju/artikel/reportage måste du skriva innan du dör?

Åh det finns många. Men ett av dem handlar i alla fall om p-piller. Hur unga tjejer gödslas med p-piller och andra hormonpreparat trots att flertalet blir deppiga, förlorar sexlusten och drabbas av sjukdomar som vestibulit. Jag vill böka och nysta och GRÄVA, både internationellt och i Sverige. Historiskt har ju p-pillret setts som kvinnans räddning och bästa kompis. Jag vill nyansera den bilden. Och helst välta den överbord.

Vad håller du på med här?

Jag kokar potatis. Det är julafton och jag och Chrille har bestämt oss för att strunta i våra brustna familjers alla förhoppningar och krav. Bestämt oss för att: nu är det vi som är familjen. Året innan har vi firat med 58 personer i fem olika hem. Bråkat i bilen mellan de olika anhalterna. Gjort allt för att fylla allas förväntningar men blivit ledsna och utmattade i stället för fyllda med julefrid.

Så vi firar själva. Har fyllt kylen med lamm, vört och tjeckiska öl. Köpt tv-spel och lagat julgodis. Promenerat i gnistrande snö och vilat middag under filtar. Vi kokar potatis. Och jag är så upprymd att jag åbäkar mig med med ändan i luften och fötterna i diskhon.

Varför står det en bebis på skåpet?

Det är en papp-bebis i naturlig storlek, med ett stöd i ryggen så den kan stå upprätt. Chrille köpte den till sin pappa när vi skulle dit på middag en gång. Jag hejdade honom i sista stund. Kände att humorn i det nog inte skulle nå fram. Att endast få människor förstår storheten i att få en jättebebis av kartong. Och att Chrilles pappa nog inte var en av dem.

Vi köpte en blomma i stället och parkerade bebisen på kylskåpet. Sen dess har bebin kommit att rädda oss från mycket kallprat och pinsamma tystnader. Ofta när vi har haft gäster och det blivit lite tyst har vi kunnat peka mot kylskåpet och ropa kolla vår unge. Och med det har en hel buffé av samtalsämnen och anekdoter dukats fram.

Ser den titta fram på flera foton från förra lägenheten. Det känns fint.

3 kommentarer:

Martina sa...

Vilka härliga svar det var idag!
KRAM

Z sa...

Var det en bra jul då?

Frida Gro sa...

M: Vad kul att du tycker det!

Z: Det var en strålande jul. En av mina bästa. Fylls av fröjd bara jag tänker på den!