2011-05-04

Gråtdans

Ibland är det svårt att sätta fingret på varför ett stycke dans kan få en att gråta. Jag såg den här dansgruppen på en föreställning i lördags och märkte efter några minuter att tårarna rann ner för mina kinder.

Kanske är det en lyckosam kombination av musik och rörelser som tilltalar mig. Kanske stämningen, deras självklarhet, stunsen i varenda steg. Eller bara det att dansen beskrevs i programmet som en kraftfull rörelsestudie i sex kvinnors inre frustration kring sin roll och plats i samhället. Och: Vi vill göra modern dans tillgänglig och arbetar med dans för alla, oavsett kön, sexuell läggning, bakgrund, religion eller stil.

Man ba hallå! Helt min grej.

Kanske är det hur de slänger sig mot golvet i ena sekunden och trippar graciöst i nästa. Eller så är det det faktum att jag så hjärtevärkande gärna bara VILL VARA MED.

2 kommentarer:

Fatima sa...

Var du på föreställning i lördags också? Dans är det bästa!

Fatima sa...

Speaking of dans. Man kan inte klicka på de två dansbilderna i högerspalten, var kommer de ifrån. Love'em!