2010-04-06

I keep it to my self.

Långfredagen firade jag på ett alldeles magnifikt sätt. Jag och mamma spatserade genom hela stan, såg tre utställningar i Magasin 3, fikade på surdegsbröd och rosenmacarons och sen SLANK vi in på en bio bara sådär.

Mamma hade eldat upp sig över alla onödiga engelska uttryck som folk använder. Det började redan när vi skulle planera dagen och jag föreslog att vi skulle freestyla.

Sa du på engelska såklart, kontrade mamma.

Sen råkade jag säga flow och issues. Inte populärt. Jag försökte hävda att det faktiskt finns nödvändiga engelska ord som feedback, men det örat ville hon inte lyssna på. Återkoppling duger faktiskt perfekt, och dessutom är respons också ett engelskt ord, fick jag veta.

Titta det där gillar jag! ropade mamma när hon fick syn på en skylt som det stod Mjölk och fisk på. I stället för hair and dry and compact living och sånt.

Under bioreklamerna höll allt på att brisera. Engelska ord hit och dit, bekymrade miner, mamma berättade att hon minsann har vänner som säger e-mäle i stället för e-mail.

Nu kanske det verkar som att jag stör mig på detta insöade raseri. Men tvärtom. Jag njuter av att någon språknördar lika mycket som jag brukar göra, helt ohämmat dessutom. Jag brukar hålla raseriet inom mig, smaka på det, ruska på huvudet, spotta i smyg. Jag har LISTOR över språkliga fenomen jag stör mig på. LISTOR. Har bara insett att det inte är så gångbart.

Att få personer uppskattar att mötas av raseri när de säger saker som Jag såg älg, i stället för Jag såg älgar.

Orelaterat

Inga kommentarer: