2010-04-14

En riktig flicka.

Igår var jag på biblioteket. Det är inte en unik och spektakulär händelse i sig. Men igår gjorde jag det på ett speciellt sätt: flicksättet. Alltså på precis samma sätt som när jag var barn.

Jag smög runt hyllorna, väldigt nöjd över att mina skor har en hård sula och därför klapprade fint i bibliotekstystnaden. Nosade på pärmarna, rev lite bland dansböckerna. Sen drog jag ut alla böcker som hade kärlek i titeln. Lät de första tre meningarna på baksidan avgöra, tryckte tillbaka vissa, lånade en hel hög och gick hem. Där bäddade jag ner oss (mig och kärleksböckerna) i soffan och väntade på att middagen skulle bli färdig. Innan den stod på bordet hade jag läst ut den första boken.

Det var den här. Inte så mycket kärlek när jag tänker efter.

Men alltså ack, bibliotek. Jag ska besöka dig oftare. Och eventuellt på ett mer konstruktivt sätt.

3 kommentarer:

Kulturkoftan sa...

Det flickiga sättet! Måste prova.

Frida Gro sa...

Lycka till! Du kommer att komma hem med böcker som: "Nu ska jag sjunga dig milda sånger"

Kulturkoftan sa...

Jag har under de tre senaste månader kommit hem med betydligt konstigare böcker från diverse loppisar. Flickböcker från förr i tin. Hur många som helst! Förövrigt har jag redan läst Milda Sånger. Jag grät.