2011-06-28

Summertime and the living is easy. Kind of.

Tre dagar till ska jag sitta på det här kontoret. Sen går jag på semester och när jag kommer tillbaka flyttar vi direkt, till varsina kanslier. Jag och kollegorna jag tycker så innerligt mycket om ska splittras. En av dem har jag jobbat sida vid sida med i två år.

Det kommer att bli bra, det nya. Men det är ju så jobbigt med förändringar! Det känns som att hela sommaren är en enda stor förändringsprocess. Folk gör slut eller blir gravida, åker på livsresor eller bråkar i en för trång stuga medan regnet forsar genom stuprören. Allt rör på sig, hela tiden.

Nu kommer jag till exempel inte att träffa mina närmaste vänner på över en månad. När vi ses i augusti har de bergis helt ny humor, musiksmak och kläder jag aldrig sett förut. Färgglada jeans, höga flätor och smattrande skratt jag inte förstår mig på.

Sommaren alltså. Jag är aldrig riktigt förberedd på hur mycket vånda den för med sig. Tänker att så fort det blir varmt och grönt blir jag lycklig. Det blir jag förvisso, men ORON! Myggen! Längtan!

Och stressen över att uppleva den här tiden fullt ut. Jag proppar i mig jordgubbar och plommon på ett nästan maniskt vis. Gnider mig mot varenda rosenbuske jag ser, släpar hem kilovis med jordig potatis, värmer kinden mot klippor så fort jag får chansen och klär mig i ilsket rött. Planerar att skriva böcker, lära mig jogga, knyta nya band till avlägsna släktingar och grilla perfekt. Det här är sommaren då allt ska hända.

Men egentligen önskar jag bara att jag kommer ut på andra sidan och upptäcker att allt fortsätter vara precis som det är just nu.



Bild: Fredrik

4 kommentarer:

Linda sa...

åh den här texten alltså. gillar den väldigt mycket! men det blir inga färgglada jeans för mig inte. möter dig i nån gammal klänning och med öppna armar när du kommer tillbaks i augusti. kram.

Sofia sa...

Amen på det. Min sommarångest avtog till stora delar när vi flyttade ut ur stan men ett uns finns kvar. Tänker: i sommar ska jag skriva, läsa, njuta, ha långa dagar på bryggan. Men plötsligt är det juli och bryggan är hård och inspirationen kommer inte. Egentligen är allt som vanligt, det är bara SOMMAREN som är skillnaden.

Fatima sa...

Allt beror ju på att vi bor så in i bomben långt uppe i norr så att underbart (alltså sommaren) blir så himla kort. Jag är övertygad om att sommarstressen skulle försvinna om vi var garanterade sommar från maj till september. Men än så länge är det många veckor kvar.

Frida Gro sa...

Linda: Du är bäst i världen.
Sofia: Det är ju det. Bryggan är alltid hård och fyll av kryp. och det är okej att det är så. Man måste inte njuta VARJE SEKUND.
Fatima: Absolut. Eller om man kunde lita på att det blir i alla fall några soliga dagar varje sommar. Förra sommaren var det arton grader och strilregn vart jag än var. Var vinterblek ända in i augusti.