2011-01-03

Jag borde utmana er

Min mamma har bestämt att jag inte får anväda ordet borde längre. Jag antar att det gäller även här på bloggen.

Jag har redan insett hur svårt det är. Bordet liksom klämmer sig fram och vill sägas i tid och otid. Både när jag pratar om måsten, viljor och förhoppningar. Ordet är liksom nödvändigt i mitt vokabulär. Samtidigt vattnar det ur så himla mycket. Och mamma har ju bestämt. Så i fortsättningen kommer jag att använda ord som vill, vill inte, kan, ska och hoppas i stället.

Och idag:
  • Vill jag träna
  • Ska jag sluta äta godis ett tag för att stilla det monstruösa sockerbehov som julveckorna skapat. 
  • Kommer jag att göra en meny för resten av veckan och handla ingredienser till den.
  • Vill jag inte damsuga soffan, trots att nyårsfesten gjorde läget akut under kuddarna.

Kom an, jag utmanar er. Låt oss bannlysa borde. Vilka är med?

4 kommentarer:

Fatima sa...

Jag är med! Ut med borde. Och ut med måste. Det enda man måste i livet är att någon gång dö. Typ. Det funkar också bra att byta ut mot behöver när det känns som en lögn att säga vill tex "Jag behöver städa idag". Lycka till!

Frida Gro sa...

Ja, behöver är bra. Men man ska nog vara varsam med det med, så att det inte ersätter borde.

Kul att du är med!

Anonym sa...

Jag borde gå och lägga mig....
mamma

Anonym sa...

Jag är med!
Eller rättare sagt, jag startade denna nya våg...
mamma